Certyfikat Zielonej Flagi
W roku 2009 zdobyliśmy pierwszy Certyfikat Zielonej Flagi jako jedyna placówka w centralnej Polsce, a także w roku 2010 i 2011, w którym to roku przyznano nam certyfikat na kolejne trzy lata. Obecnie kontynuujemy działania ekologiczne, które stały się głównym założeniem naszej placówki. Dzięki naszemu zaangażowaniu i doświadczeniu przyczyniliśmy się do powiększenia rodziny Zielonej Flagi o lokalne placówki.
1. W ramach realizacji działań edukacyjnych na rzecz zrównoważonego rozwoju podjęliśmy z dziećmi działania w następujących obszarach:
• Obszar I – Zdrowy tryb życia
W codziennej pracy z dziećmi, zaobserwowałyśmy, że przedszkolaki spożywają podczas posiłków mało warzyw i owoców, niechętnie jedzą surówki.
Zaczęłyśmy zastanawiać się, co zrobić, by nakłonić dzieci do spożywania owoców i warzyw. Na początku zorganizowałyśmy pogadankę z rodzicami w celu naświetlenia problemu. Okazało się, że dzieci w domach rzadko spożywają surówki. Dlatego też zorganizowałyśmy różnorodne warsztaty i zajęcia mające na celu przybliżenie dzieciom zagadnień z zakresu zdrowego odżywiania się. Wspólnie z dziećmi ustaliliśmy jakie produkty są zdrowe, a jakie nie, co to jest zdrowe odżywianie i wreszcie jak wygląda przykładowy „zdrowy” jadłospis. Następnym etapem były ćwiczenia praktyczne. Z pomocą rodziców i pracowników kuchni zorganizowaliśmy na podwieczorek tzw. szwedzki stół, na którym znalazło się mnóstwo różnorodnych wędlin, serów oraz warzyw. Zadaniem każdego dziecka było skomponowanie własnej „zdrowej kanapki”. Takie ćwiczenia praktyczne bardzo spodobały się dzieciom, a przygotowane przez siebie wytwory jadły nawet największe niejadki. Z tego też powodu często organizujemy w klasach pikniki robiąc różnorodne sałatki warzywne i owocowe.
W drugim etapie wspólnie z dziećmi i pracownikami kuchni wymyśliliśmy nazwy dań, za którymi nasze przedszkolaki nie przepadały. I tak nielubiana zupa brokułowa stała się hitową „Zupą Shreka”.
Trzecim etapem było stworzenie z pomocą rodziców ogródka warzywnego. Każda grupa, a jest ich 10 na terenie naszej placówki, miała za zadanie uprawianie, pielęgnowanie swoich zagonków warzyw i owoców. Wspólna praca grup przyniosła oczekiwane efekty.
Jesteśmy po drugim zbiorze z naszego ogródka i już wysiewamy następne warzywa oraz sadzimy krzaki i drzewa owocowe. Wszystkie dzieci, nawet niejadki, chciały kanapki z sałatą, szczypiorkiem i pomidorami z własnej hodowli. Wszystkie nasze działania przyczyniły się do zwiększenia konsumpcji zdrowej, ekologicznej żywności, a w szczególności owoców i warzyw. Pragniemy w dalszym ciągu kontynuować uprawę ekologicznej żywności, poszerzając ją o nowe gatunki warzyw i owoców, a może nawet i ziół.
• Obszar II – segregowanie odpadów
Kilka lat temu podjęliśmy decyzję o konieczności segregowania odpadów w każdej sali przedszkolnej. Organizujemy co roku „Dzień bez kosza”, w czasie którego dzieci miały możliwość przekonania się, jak dużo wytwarzanych jest odpadów na terenie placówki. Nauczyciele zademonstrowali dzieciom sposoby recyklingu śmieci. Zostało zakupionych 16 koszy z 3 wkładami do segregacji papieru, plastiku i pozostałych odpadów.
• Obszar III – Zużyte baterie
Nawiązano również współpracę z firmą REBE, która odbiera zebrane na terenie przedszkola zużyte baterie. (koordynatorzy: M.Kowalczyk, M.Grzegorczyk)
• Obszar IV – Zbiórka makulatury
Jej celem jest edukacja ekologiczna, kształtowanie pro-ekologicznych postaw wśród dzieci, rodziców i pracowników placówki oraz zmiana wzorców zachowań. Poprzez nasze działania promujemy ideę segregacji surowców wtórnych. Przedszkolaki dowiadują się, na czym polega recykling i jak ważny jest dla ochrony środowiska i naturalnych zasobów Ziemi. Współpracujemy z firma Stena, która na koniec roku szkolnego przyznaje nagrody dzieciom, które nazbierały najwięcej makulatury. (koordynator: M.Grzegorczyk)
• Obszar V – akcja „Zakręcone miesiące”
Jest to program zbiórki nakrętek od butelek z tworzyw sztucznych realizowanego pod hasłem "Zakręcone Miesiące". Adresowany jest do wszystkich poziomów szkół oraz przedszkoli w Łodzi. Polega na zbieraniu plastikowych nakrętek od butelek i pojemników z tworzyw sztucznych. Program współfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Udział w akcji zbierania plastikowych nakrętek przerósł nasze oczekiwania. Zaangażowanie dzieci i ich całych rodzin jest tak wielkie, że postanowiliśmy zorganizować dodatkowo wewnątrzprzedszkolny konkurs z nagrodami dla przedszkolaka, który zebrał największą ilość korków. (koordynatorzy: M.Kowalczyk, D.Panek)
• Obszar VI – konkursy, zajęcia i działania kulturalne o treści ekologicznej
W tym roku szkolnym zorganizowano wiele konkursów, uroczystości i innych działań o treści ekologicznej, przyrodniczej i zdrowotnej. Już na początku roku dzieci włączyły się w międzynarodową akcję Clean Up The World – czyli Sprzątanie Świata – porządkując teren w okolicy przedszkola. Dzieci wzięły także udział w konkursie ekologicznym w związku z akcją Sprzątanie Świata 2011 - „Lasy to nasze życie – chrońmy je”, zorganizowanym przez serwis internetowy www.Buliba.pl. Przygotowane przez przedszkolaki prace plastyczne propagowały idee ekologiczne.
W placówce organizowane są obchody każdej pory roku – dzieci mają okazję wykazać się wiedzą w konkursach, wspólnie z rodzicami wykonać i zaprezentować strój ekologiczny związany z aktualną porą roku.
Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs plastyczny na plakat pod hasłem „Świeże owoce i jarzyny, cenne dla zdrowia witaminy”. Podczas trwającego w naszym przedszkolu Tygodnia Promocji Zdrowego Stylu Życia przygotowaliśmy sałatki, soki, odbywały się pogadanki w grupach, zajęcia o zdrowym odżywianiu. Nauczyciele z dziećmi stworzyli książki kucharskie „Zdrowe potrawy”. Wspólnie przedstawiliśmy utwory inscenizowane dla innych przedszkoli pt.: ”Apetyt na zdrówko”, promujących zdrowy styl życia.
Niezapomnianym przeżyciem był Festyn Rodzinny promujący zdrowe odżywianie oraz ruch na świeżym powietrzu „Sport i dieta to zdrowego życia zaleta”. Wspólnie z rodzicami przygotowaliśmy a następnie degustowaliśmy zdrowe potrawy z różnych krajów Unii Europejskiej.
Ciekawym doświadczeniem było zorganizowanie dla dzieci grup starszych wycieczki do Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach. Przedszkolaki mieli okazję zobaczyć maszyny rolnicze w pobliskim muzeum, oraz wziąć udział w pokazie pieczenia chleba.
Koło Plastyczne „Klub Młodych Talentów” działający w naszej placówce zaprosił inne przedszkola do udziału w konkursie plastycznym „Barwy jesieni”, w czasie którego dzieci mogły przedstawić jesień za pomocą kompozycji z tworzywa przyrodniczego.
W ramach obchodów Dnia Ziemi zorganizowaliśmy pochód ekologiczny, w którym dzieci prezentowały wcześniej przygotowane ekokody oraz rozdawały ulotki ekologiczne otrzymane z Urzędu Miasta Łodzi wśród mieszkańców osiedla. Działania te miały na celu propagowanie działań proekologicznych – szerzenie wiedzy o codziennych działaniach przyjaznych środowisku. Zorganizowano także przy współudziale rodziców pokaz mody ekologicznej, zabawek oraz instrumentów.
Nasze przedszkole zdobyło dyplom za udział w wystawie prac plastycznych organizowanej przez Łódzki Ogród Botaniczny i Szkołę Podstawowa nr 110 pt.; „Ptaki i ich siedliska”.
Z okazji Światowego Dnia Ptaków w naszej placówce odbył się konkurs grupowy pt. „Karmniki dla ptaków”, którego celem było zachęcenie dzieci do obserwowania i dokarmiania ptaków szczególnie w okresie zimy.
Zapoznaliśmy przedszkolaki z różnymi zbiornikami wodnymi w Polsce – „Dzień Morza”.
Zorganizowaliśmy także blok tematyczny poświęcony opiece nad gatunkami chronionymi w Polsce z okazji „Światowego Dnia Zwierząt”. Podczas obchodów odbyły się w naszej placówce spotkania z przedstawicielem WWF oraz pracownikami Zoo.
Zorganizowano również przy pomocy rodziców pogadankę połączona z projekcją filmu pt.: „Budki lęgowe ptaków”, której celem było poszerzenie wiadomości dotyczących ptaków, sposobów ich ochrony i konieczności zakładania dla nich budek lęgowych.
Przedszkolaki przygotowały prace plastyczne na ogólnopolski konkurs plastyczny „Pomagamy głodnym zwierzętom w zimie”, którego celem było kształtowanie odpowiedzialności oraz pomoc zwierzętom w czasie najgorszej dla nich pory roku.
Jak co roku zorganizowaliśmy Dzień Wiosny w naszym przedszkolu, którego celem było zapoznanie dzieci z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie podczas wiosny.
Dużym zainteresowaniem cieszył się obchody Dnia Polskiej Niezapominajki, podczas którego przedszkolaki poszerzyły wiadomości dotyczące roślin oraz kształtowały umiejętność ochrony przyrody w najbliższym środowisku.
W toku całego roku szkolnego organizowano wycieczki do Ogrodu Botanicznego, Zoo, Palmiarni, których celem było poszerzenie wiadomości na temat roślin i zwierząt. Przedszkolaki uczestniczyły w cyklicznych warsztatach ekologicznych Centrum Inicjatyw Edukacyjnych ANIMO, których celem jest rozwijanie zainteresowań, pobudzenie do refleksji nad otaczającym nas światem, a także stwarzanie warunków do zabawy i twórczego spęczania wolnego czasu.
Warsztaty miały na celu uwrażliwiać dzieci na kwestie związane z troską o środowisko naturalne, pobudzać ich zainteresowanie otaczającym światem, oraz kreować postawę aktywnego działania na rzecz przyrody.
Każdy warsztat poświęcony był innemu zagadnieniu z zakresu ekologii.
Poziom oraz zakres treści dostosowany był do grupy wiekowej uczestników zarówno maluszków, jak i starszaków. Warsztaty ekologiczne cieszyły się dużą popularnością wśród przedszkolaków, ze względu na ciekawą formę i różnorodna tematykę. Oto najciekawsze z nich:
Jemy zdrowo - warsztat poświęcony jest zdrowemu odżywianiu. Podczas zajęć pod kierunkiem prowadzącego dzieci zbudują piramidę żywienia dowiadując się przy okazji, z czego robi się kaszę jęczmienną, dlaczego powinniśmy jeść dużo warzyw, a zamiast lizaka warto sięgnąć po słodkie jabłuszko czy maliny. Poprzez ruch i zabawę wspólnie budowaliśmy definicję zdrowego stylu życia.
O co tyle hałasu? - celem zajęć było zwrócenie uwagi uczestników na szkodliwość hałasu. Wspólnie wsłuchiwaliśmy się w różne dźwięki, naśladowaliśmy je i zastanawialiśmy, jak oddziałują na nasze samopoczucie. Czy dźwięki mogą szkodzić? Skąd się bierze hałas? Czy ludzie hałasują?
Po co komu woda? - celem warsztatu było uzmysłowienie najmłodszym znaczenia wody dla życia człowieka i innych organizmów. Ile wody zużywa każdy z nas? Czy należy ją oszczędzać? W jaki sposób to robić? Czy tylko ludzie jej potrzebują? Aby odpowiedzieć na pytania szukaliśmy wody w przedszkolu, zastanawialiśmy się, gdzie ukrywa się w domu i co dzieje się z nią, kiedy znika w rurach kanalizacyjnych. Rysując, bawiąc się, a nawet wcielając się w wodę w różnych postaciach doszliśmy do wniosku, iż bez wody nie byłoby życia i z pewnością należy z niej korzystać z rozwagą.
Zwierzęta zimą - zima to trudny czas dla zwierząt. Podczas warsztatu zastanawialiśmy się, które z nich zapadają w sen zimowy, a które radzić sobie muszą z głodem podczas ciężkich mrozów. Nauczyliśmy się jak dokarmiać ptaki, tak by w dobrej kondycji przetrwały do wiosny. Dzieci nauczyły się rozpoznawać pospolite gatunki ptaków, które można spotkać u nas zimą. Dowiedzieliśmy się jak wyglądają i jak rozpoznać je po śpiewie.
Odpowiedzialny opiekun zwierząt – warsztaty miały na celu uzmysłowienie ich uczestnikom ogromu odpowiedzialności, jaka wiąże się z decyzją o posiadaniu zwierzęcia. Podczas zajęć poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytania: Dlaczego chcemy mieć zwierzę? Jakie zwierzę czuje się dobrze w domu człowieka? Jakie warunki powinniśmy mu zapewnić? Ile czasu i pieniędzy będziemy musieli wygospodarować? Czy zwierzę jest dobrym pomysłem na prezent? Atrakcją warsztatów był odpowiednio wyszkolony pies, który bawi się z dziećmi, a nawet słuchał ich komend.
Kolorowa ekotorba - podczas zajęć ich mali uczestnicy mieli szansę dowiedzieć się, dlaczego foliowa torba jest niebezpieczna dla środowiska naturalnego, jak długo trwa proces jej rozkładu, z czego może być zrobiona ekotorba i dlaczego warto ją zabierać na zakupy. Każde dziecko zaprojektowało swoją własną ekotorbę wykonaną z bawełnianej surówki i samodzielnie ją ozdobiło, by podarować komuś z najbliższych.
Czerpiemy papier czyli co możemy zrobić z makulaturą- podczas zajęć dowiedzieliśmy się skąd pochodzi papier, jakimi technikami można go wytwarzać. Wspólnie zastanawialiśmy się, z czego może powstać papier i do czego używamy go w naszym codziennym życiu. Każdy z uczestników miał okazję samodzielnie wykonać własną kartkę papieru, ozdobić ją suszonymi liśćmi, trawami i ziołami. Dzięki powtórnemu wykorzystaniu makulatury dzieci zapoznane zostały z ideą recyklingu.
Stroimy się w zgodzie z naturą czyli ekobiżuteria - podczas zajęć dzieci wykonały bransoletki, naszyjniki i breloczki wykorzystując naturalne słomki, orzechy, kasztany, makaron i inne materiały pochodzenia naturalnego. Przedszkolaki nauczyły się też jak zrobić korale z makulatury i lnianego sznurka.
Słoik po dżemie niech nie drzemie -celem warsztatu było uzmysłowienie jego uczestnikom możliwości wykorzystania pozornie niepotrzebnych przedmiotów poprzez znalezienie dla nich nowego zastosowania. Stara metalowa puszka wcale nie musi wylądować na wysypisku czy nawet w kontenerze do selektywnej zbiórki, ale służyć jako kubek na długopisy i kredki. Ze starego słoika zrobiliśmy ciekawy lampion, zaś z zakrętki broszkę. Zajęcia wpłynęły nie tylko na rozwój świadomości ekologicznej, ale także kreatywności dzieci.